PUBLIKASJONER
Lene Therese Teigen utgir sine bøker på forlaget SolumBokvennen, som bl.a. også forvalter Transit Forlag der hun utgir sin Dramatikk og Vidarforlaget, der Teigen blant annet har utgitt dramatikkhistorien Dette Skrev Kvinner.
Hennes agent for skjønnlitteraturen er: Thea Kjernmoen i SolumBokvennen: theakjernmoen@gmail.com
Hennes agent for dramatikk til oppføring er: Songbird Agency
2022: Mødrevariasjonar, Scenetekst. SolumBokvennen KJØP
Sara, Kristine, Ingrid og Marianne er alle fyrstegongs.fødande. Her møter vi dei som høggravide og følgjer dei gjennom ti år. Vi får òg møte mødrer, bestemødrer, vener, kjærastar, tanter og andre ikring dei. Dei fire har heilt ulike livssituasjonar, men bur på ein plass der nesten alle kjenner nesten alle, og slik kan dei ikkje unngå å møtast både når det er planlagt og elles.
​
Med Mødrevariasjonar har Lene Therese Teigen skrive sin fyrste scenetekst på nynorsk. Dette er ein leiken og utfordrande tekst med seksten roller for fire skodespelarar. Etter sceneteksten følgjer etterordet «Meir om mødrer».
2021: Livias rom, I en annens bilde, Fado mens vi venter, Scenetekster. SolumBokvennen KJØP
Livias rom: Et rom i Livias villa utenfor Roma snakker til oss: «Maleriene hadde blitt min hud". Du vil også kunne lese om en rekke mennesker i Roma i tiden rundt år null som alle var sterkt knyttet til keiser Augustus gjennom slektskap og ekteskap. I en annens bilde: I en leken form som blander tider, fortellinger, brevopplesing, og dialoger over tid og rom, samt Munchs tilstedeværelse, kommer berømte hendelser fra forholdet mellom Tulla Larsen og Edvard Munch frem i nytt lys. Fado mens vi venter: Med utgangspunkt i musikksjangre som fado og tango handler teksten om lengsel, lidenskap og ensomhet. Tidlig morgen i en stasjonskafé. Noen sitter der allerede, andre kommer etter hvert. Alle er på vei fra noe og til noe annet, ensomme sjeler som møtes fordi musikken skaper fellesskap.
2021: Mater Nexus, Scenetekst, iscenesettelse, betydning. SolumBokvennen KJØP
Mater Nexus står sentralt i nyere norsk dramatikkhistorie og er en av få scenetekster som har oppnådd internasjonal anerkjennelse i tillegg til kunstnerisk og akademisk oppmerksomhet. Utgivelsen markerer 20-årsjubileet for urpremieren og Lene Therese Teigen forteller i bokens hovedessay om tekstens tilblivelse og ulike oppsetninger av den. Her er perspektivet både dramaturgisk og feministisk. Teaterviter Siren Leirvåg, dramaturg Halldis Hoaas og filosof Ingeborg W. Owesen bidrar også med tekster om Mater Nexus.
Stykket skiller seg ut med sine ni store kvinneroller, i et galleri på hele tretten kvinnekarakterer. Det utfordrer dramaturgisk ved bruk av ulike teaterkonvensjoner og visuelle endringer gjennom handlingsforløpet. Sceneteksten ble første gang utgitt på Gullbakke Forlag i 2004.
2019: TULLA LARSEN Mathilde Munch, Roman, SolumBokvennen KJØP
Hva gjør man når man har blitt gjenstand for fiksjonalisering i over hundre år? Når man har fått utdelt en rolle og blitt tvunget til å spille den, for å fylle en funksjon i et annet menneskes liv? Ikke minst i andre menneskers historier om et annet menneskes liv.
Denne romanen handler om Mathilde Larsen, født i Kristiania i 1869, død i Oslo i 1942. Hun ble kalt Tulla, var blant annet elev ved Nikka Vonens nytenkende pensjonatskole på Vestlandet. Hun innledet et kjærlighetsforhold til Edvard Munch da hun var tjueni år. Forholdet varte i fire år og var svært turbulent. Det endte med et skudd i Munchs hånd. Et år etterpå giftet Larsen seg med den ni år yngre maleren Arne Kavli. Syv år senere møtte hun skipsmegleren Hans Blehr, mannen til den kjente skuespillerinnen og regissøren Agnes Mowinckel.
Romanen ble utgitt på tysk på forlaget Ebersbach&Simon i 2022
2018: Tiden uten bøker, scenetekst, Transit Forlag KJØP
Tiden uten bøker er en scenetekst som handler om et land der det har vært diktatur, na. er demokratiet tilbake. ført. Hva forteller man etter et slikt nasjonalt traume? Hva er det best å holde kjeft om? For hvem, og hvorfor? Det finnes et shoppingsenter som tidligere var fengsel og en ny generasjon som ikke aner noe om det. Det finnes foreldre som vil gi barna sine et lykkelig liv uten a. være enige om hva det egentlig betyr, og det finnes barn som vil forsta. hvorfor foreldrene aldri har snakket om hvordan de egentlig har det. Hvor individuelt er et minne?
​
Tiden uten bøker hadde urpremiere 9. mai 2018 ved Teatro Solis i Montevideo, Uruguay. Essayet «Drivkraft», om tilblivelsen av sceneteksten, er og en del av denne boken.
2016: Epler som faller, scenetekst, Transit Forlag KJØP
I et episk landskap av intime øyeblikk utspiller tretten menneskers liv seg. De møtes og glir fra hverandre, faller og reiser seg. Alle sammen på jakt etter fast grunn. Spørsmålet de stiller seg er: Hvordan kan vi stå på våre egne ben når vi ikke vet noe om grunnlaget? Epler som faller er en tsjekhovsk fortelling fra vår samtid.
«Det er en sjelden gave for en hvilken som helst regissør, å få mulighet til å arbeide med et så vakkert formet manuskript, som på så mange måter kan fylles med kreativitet og performativ ekspansjon. De beste historiene vi forteller i teatret bærer med seg en hemmelig sannhet, og Epler som faller er elegant og overbevisende, og åpner opp for en underbevisst oppdagelsesreise.» Peta Hanrahan, regissør
2015: Andrea N. finnes ikke, roman, SolumBokvennen KJØP
En kvinne blir hentet opp på scenen under en teaterprøve, og uventet får hun en rolle i forestillingen, selv om ingen blir enige om hva hennes medvirkning egentlig skal bety.
Når han som skal spille hovedpersonen i teaterforestillingen begynner å interessere seg for henne utenfor teateret, oppdager han at hun spiller flere roller, og snart dras han inn i forestillingen hun har om livet og seg selv.
Andrea N finnes ikke er en roman om identitet og spill, i en verden der det er fullstendig ubalanse mellom det autentiske og det iscenesatte.
2012: Under vår himmel, To dager i Roma, scenetekster, SolumBokvennen KJØP
Under vår himmel: Tre familiehistorier veves sammen, men tilhørighet, røtter og til/fra/inn- flytting som tema: Et eldre par må flytte fra huset sitt, et ungt par trenger et sted å sette bo, en far har en datter som ikke vil flytte hjemmefra selv om han sier at hun må komme seg ut, og så er det datteren på et gårdsbruk ikke får overta odelen – det er jo gutten som skal ta over. To dager i Roma: Agnes og Jon er på ferie i Syd-Europa. De har vært lykkelig gift i ti år. De tar inn på et nydelig hotell og oppdager der en kvinne som har sterke likhetstrekk med Agnes, bare yngre. Uten at Jon får vite det, oppdager Agnes at kvinnens ektemann er den samme mannen som hun selv hadde et kort og intenst kjærlighetsmøte med før hun møtte Jon.
2012: Dette skrev kvinner (red.), dramatikkhistorie, antologi på Vidarforlaget KJØP
Boka består av en samling artikler som ble holdt som innlegg på et seminar på Universitetet i Oslo, 2011. Artikkelsamlingen springer ut av DeSK-prosjektet - "Dette Skrev Kvinder", som har som formål å gjenoppdage, nylese og få i gang teaterproduksjoner av dramatikk skrevet av kvinner fra ca. 1870 til 1910.
2011: Med flagget til topps i hundre år, Bedriftshistorie Oslo Flaggfabrikk KJØP
Oslo Flaggfabrikks bedriftshistorie (OFF 2011), Fås ved henvendelse til HOUSE OF STORIES.
Boken tar for seg hele bedriftens historie fra 1903 da Oslo Flaggfabrikk ble etablert i Kristiania av søstrene Sofie og Martha Larsen fra Drøbak til bokens utgivelsesår i 2011.
«Med flagget til topps i over hundre år» handler om den norske identiteten, om unionsoppløsningen og ikke minst om kvinners entrepenørskap. Og om endringen fra et familiebasert næringsliv til en profesjonalisert drifts- og eierskapsstruktur. Norges, og Oslos, utvikling fra 1903 og hundre år frem i tid: Velferdsstatens fremvekst.
Boken er rikt illustrert i stort format. Lene Therese Teigen er også billedredaktør.
2008: Livsmaskinen, Arkeologene og Square, scenetekster, Transit Forlag KJØP
Livsmaskinen: Om vår tids infløkte familiekonstellasjoner og hvilke konsekvenser kjærlighet og ekteskapsbrudd kan få. Syv menneskers livshistorier veves sammen; fra vanskelige samlivsbrudd til lykkelige forelskelser presenteres vår tids kjærlighetsstrukturer.
Arkeologene: I spenningsfeltet mellom tanker og fortolkninger, historisk og personlig sannhet, utspilles en dragkamp mellom fire arkeologer. Et autentisk arkeologisk funn på Island i 2004 er bakgrunnen for tekstarbeidet.
Square: Pussige og groteske historier mellom mødre, døtre, søstre og kjærester i fortid og nåtid. Kvinnene overdekker historier med nye historier og holder det viktigste tilbake. Fire historier med fire karakterer i hver historie. Historiene henger sammen som et vanskelig puslespill.
2005: Utro, roman Aschehoug Forlag KJØP
Ida bor i Oslo og Johan i Trondheim. Begge er gift. De traff hverandre som pårørende på Radiumhospitalet, ble forelsket og har siden holdt kontakt per telefon. Men nå har de avtalt å kjøre fra hver sin by for å treffes på en hytte i Gudbrandsdalen. Ida er i tvil - skal hun snu bilen og komme hjem like uskyldig som da hun dro, eller skal hun møte Johan og fullføre løpet? Mens hun kjører, tenker hun på hele sin historie, på barna, på mannen og på livet hun har og kanskje vil miste. Likevel kjører hun videre. Hun treffer Johan, men en forferdelig familietragedie på stedet der de treffes, truer med å ødelegge det lidenskapelige møtet mellom dem. En tett, klaustrofobisk roman om kjærlighet og utroskap. (...) Den nye boka låner på en vellykket måte flere grep fra dramatikken. Handlingen strekker seg over bare tre dager, og selv om hovedpersonen Ida tenker mer enn hun taler, er det de troverdige dialogene som driver historien fremover» Sofie Arneberg, Klassekampen 19.9.2005.
1993: Hvitt. Stille. roman, Aschehoug Forlag KJØP
I 1993 debuterte Lene Therese Teigen med romanen Hvitt.Stille. Romanen fikk svært gode anmeldelser og ble tildelt Aschehougs debutantstipend 1994. Her er forlagets begrunnelse:
«Med denne romanen har Lene Therese Teigen levert et gjennomtenkt og elegant utført debutarbeid, der ord er lagt på ord til et solid byggverk. Romanen (...) er det en kunne kalle poetisk konsentrert når det gjelder stil og skrivemåte. Den stråler i intensitet og styrke, og det ligger et fortettet drama bak den knappe formen, et svært familiedrama der kvinner i tre generasjoner blir stående mot hverandre. En konfronteres med de store spørsmål: løgn eller sannhet, liv eller død realiserte eller tapte muligheter, svik eller trofasthet. (...) Forfatteren håndterer dette vanskelige stoffet med stor autoritet og full kontroll over sine språklige og stiliske virkemidler.»
ANTOLOGIER
2013 Square, 3.del i salg, i ”Scenes from a diverse world”, utgitt av ICWP/USA
2011 Essayet Tre systrer og ein bror; Anton Tsjekhovs drama fra 1901, i Ratatosk-antologien "Søsken”,
Samlaget 2011.
2000 Anatomiska Teatern, kortfilmmanus i antologien ”Sceneskift”, Solum Forlag 2000
1995 To tekster i Brøndums Encyklopædi utgitt av Brøndum & Aschehoug København, 1995