SCENEKUNST

Lene Therese Teigen skriver og regisserer, og har bakgrunn fra arbeid som dramaturg. Oftest skriver og regisserer hun – da alltid i samarbeid med en dramaturg. Hun leverer også tekst til scenekunstprosjekter som andre tar videre, og hun utvikler forestillinger i samarbeid med skuespillere eller regisserer scenekunst og lager lesninger og presentasjoner med utgangpunkt i tekst skrevet av andre.

Lenes scenekunstproduksjoner kjennetegnes ved raske sceneskift og mange inntrykk for sansene. Det er ofte kreativ video- og lydbruk, og det er som oftest en multikarakter-historie som presenteres med underfundige detaljer.

Som dramatiker skaper hun ofte scenetekster med flere likeverdige rolleskikkelser. Skuespillet Mater Nexus (Det Åpne Teater 2001, Stockholms Stadsteater 2002, også vist i Helsinki, Göteborg og Tokyo) ble hennes gjennombrudd som dramatiker og regissør. Senere har hun blant annet skrevet Livsmaskinen (Oslo Nye, 2005, også regi), Arkeologene (Teater Ibsen 2007, også regi), Square (litteraturhuset, 2009, også regi), Under vår himmel (Teater Innlandet, 2012, også regi) og To Dager i Roma (La Escena 2019). Epler som faller hadde sin urpremiere i engelsk versjon, Falling Apples, under Melbourne Fringe Festival 2016. Som regissør har hun blant annet satt i scene Janne Langaas’ Bell-check (Det Norske Teatret/Barske Glæder 2010), Toril Solvangs Jeg er den eneste som har vært på månen(Dramatikkens hus/HiNT 2013) og Sara Stridsbergs Medealand(Den Nationale Scene 2014).

Integrasjon av forskning og kunstnerisk virksomhet står sentralt i hennes produksjon. Gjennom sitt kunstneriske virke har hun vist sterkt samfunnsengasjement med et målrettet fokus på likestilling og kjønnsperspektiv.

Allkunstverk med Romertiden som historisk bakteppe og et feministisk perspektiv. Vi levendegjør et rom fra Augustus’ tid og flere av kvinnene rundt ham.

20210723_Livias-Rom_1007.jpeg

Berømte hendelser fra kjærlighetsforholdet mellom Tulla Larsen og Edvard Munch kommer frem i nytt lys

P5310106.jpeg

Et mangfold av karakterer forent av en følelse av rastløshet og felles lengsel, hvor Fado blir kjøretøyet for å koble sammen og gå videre,

_DSC0843.jpeg

Sara, Kristine, Ingrid og Marianne er alle førstegongsfødande. Vi møter dei som høggravide og følgjer dei gjennom ti år.

Premiere på Teater Vestland februar 2023

Skjermbilde 2022-09-08 kl. 00.41.29.png

Med politisk nerve og poetisk kraft handler stykket om de mellommenneskelige følgene av krig og konflikt. 

30_FotoTorunnEikanger.jpeg

Stykket utfordrer dramaturgisk ved bruk av ulike teater konvensjoner og visuelle endringer gjennom handlingsforløpet.

img-MN143.jpeg

I et episk landskap av intime øyeblikk utspiller tretten menneskers liv seg. De møtes og glir fra hverandre, faller og reiser seg. Alle sammen på jakt etter fast grunn.

IMG_4499.jpeg

Fire arkeologer på Island. I møte med levningene etter en kvinne som levde der i ca 930 oppstår en drakamp mellom dem om hvem og hva hun kan ha vært.

arkeologene (42).jpg

Agnes og Jon reiser utenlands til et feriested der de treffer et annet par. Kvinnen bærer likhetstrekk med Agnes, som har hatt et forhold til mannen hennes  for lenge siden: To dager i Roma.

_DSC8242.jpeg

Et stykke med 16 antiheltinne roller for 4 skuespillere. Det handler om å ha en idé om hva som er den virkelige virkeligheten. 

birgit og square - lastet inn 5.3.09 547.jpeg

Hvordan påvirkes livet ditt av plassen du velger å bo på? Skal du reise eller skal du bli, eller kanskje komme tilbake? Om forventninger, om viktige valg og om selve livet.

UNDER VÅR HIMMEL, Cecilie Lundsholt.png

Om vår tids infløkte familiekonstellasjoner og hvilke konsekvenser kjærlighet og ekteskapsbrudd kan få. 

IMG_0059.jpeg

Et faktashow om politikk, kjønn og historie. Når vi blir født er vi blanke  ark, men raskt blir vi til noe mer – hvordan skjer det?

IMG_4959.jpeg

I Medealand er Medea alene i sitt mørke, med sitt mørke. Det er ingen rundt henne som evner å se hva hun sliter med, som ser at hun trenger hjelp. 

Medealand4-1024x683.jpg

DeSK-prosjektets målsetning var å gjenoppdage, nylese og skape interesse for dramatikk skrevet av kvinner fra rundt 1870-tallet og fremover. 

8.jpeg

Om de narkomanes vilkår i Norge i dag. Hva gjør at man opplever å falle utenfor i vårt norske inkluderende samfunn? 

MÅNEN plakatO (1) (1).jpeg

Lecture-performance i forbindelse med seminar om retorikk i Stortingets Lagtingssal– på 100-års jubileet for kvinners almenne stemmerett 11.6.2013.

DSC_4442.JPG.jpeg

Hvorfor sa aldri den norske regjeringen i London noe om det de visste foregikk i konsentrasjonsleirene? Hvorfor var norsk politi et så effektivt redskap for de tyske okkupantene?

NORSK NOK Janne Langaas.jpeg

En politisk dokumentar som problematiserte dykkernes nedsatte livkvalitet som en følge av ilandføring av gass til anlegget på Kårstø i Rogaland.

DSC_2073_2 (1).jpeg

En monolog om krigskorrespondenten Martha Gellhorn om hva journalistikk er og kan være.
 

download.jpg

Det er rundt midnatt. En glassvegg skiller publikum og skuespillere fra mørket ute, byfjorden og utsikten til Askøy som ligger som oversådd av stjerner.

img-Footfalls021.jpeg

Skoleforestillinger om ytringsfrihet produsert av Norsk PEN. 

P3200106.jpeg

Teigen har ikke bare dykket ned i kvinnelige dramatikere gjennom DeSK-prosjektet, hun har også bidratt til flere prosjekter som handlet om forfatteren Tore Ørjasæters teaterpraksis som dramatiker.

Portrett_av_Tore_Ørjasæter_(1886-1968).jpeg