top of page

BELL CHECK 

Bell-check er betegnelsen på sikkerhetsprosedyren som gjennomgås før dykkeren går fra klokken og ut i vannet.
En politisk dokumentar som problematiserte dykkernes nedsatte livkvalitet som en følge av den innsatsen de gjorde for å få lagt rørledninger ned mot 360 meters dyp for ilandføring av gass til anlegget på Kårstø i Rogaland.

Det viste seg at dykking på så store dyp fikk katastrofale konsekvenser for dykkernes fysiske og psykiske helse. Staten og oljeselskapene fraskrev seg alt ansvar. Mot slutten av 90-årene organiserte dykkerne seg, og flere reiste sak mot staten.

DSC_2300-1024x680.jpg
DSC_2073_2.jpeg
DSC_2149.jpg
12.jpg
32.jpg

Bell-check av Barske Glæder var en politisk dokumentar som problematiserte dykkernes nedsatte livkvalitet som en følge av den innsatsen de gjorde for å få lagt rørledninger ned mot 360 meters dyp for ilandføring av gass til anlegget på Kårstø i Rogaland.

Det viste seg at dykking på så store dyp fikk katastrofale konsekvenser for dykkernes fysiske og psykiske helse. Staten og oljeselskapene fraskrev seg alt ansvar. Mot slutten av 90-årene organiserte dykkerne seg, og flere har reist sak mot staten.

​

Hentet fra Teigens programartikkel for Bell-Check

BELL-CHECK er dokumentarisk teater i den forstand at alt som sies fra scenen er hentet fra virkeligheten. Fra rapporter, fagbøker, intervjuer med dykkere og andre fagfolk. Vi dikter ikke. Men vi velger hva vi sier, og vi velger rekkefølgen det sies i. Forskeren som snakker fra scenen er en diktet person selv om hun tangerer skuespillerens personlighet. Men det hun sier er hentet fra virkelige menneskers liv og erfaringer. Hvorfor velger vi å uttrykke oss på denne måten? Hva gjorde at vi valgte å bruke teaterformen? Hva gjør teaterformen med materialet?

Vi kan vise deler av en stor helhet og vi kan peke på sammenhenger. Alt dette kan vi gjøre uten at vi har fått et mandat, uten at vi er bestilt av noen. Vi ville lage en teaterforestilling om pionérdykkerne i Nordsjøen. Hvorfor? Vi ønsker å belyse. Vi ønsker å skape friksjon. Vi ønsker et publikum som stiller spørsmål. Vårt mål har vært å skape bakgrunn for at viktige spørsmål kan stilles. At nye spørsmål kan formuleres. Spørsmål som berører alle i det norske samfunnet.

​

Det Norske Teatret huset forestillingen og skrev:

«På 60-talet var Noreg eit lite, karrig land i utkanten av Europa. I løpet av 70- og 80-talet utvikla landet seg til å bli eit av dei rikaste i verda. Det norske oljeeventyret handlar om Kontinentalsokkelen, delelinja og Jens Evensen, Phillips og Statoil. Pionérdykkarane var tøffe gutar med høge lønningar.  Men kven har høyrt stemmane til dei gutane som gjorde grovarbeidet nede på havbotten?»

Premiere 19.november 2010

MEDVIRKENDE

LENE THERESE TEIGEN
Regi, dramaturgi
JANNE CATHRIN LANGAAS
Manus
MARIANNE THALLAUG WEDSET
Scenografi, lysdesign
MERETE BOSTRØM
Scenografi, kostyme
TOV RAMSTAD
Lyddesign og musikk
AASE-HILDE BREKKE
Video, film
JANNE LANGAAS
Skuespiller

AURORA CALMEYER
AKSEL TEIGEN BREISTRAND

Barn på video
BARSKE GLÆDER PRODUKSJONER
Produsent

​

SAMARBEIDSPARTNERE
Produsert av Barske Glæder ved Janne Langaas. Co-produksjon ved Det Norske Teatret

​

STØTTET AV
Norsk Kulturråd, Fritt Ord, Spenn og Fond for utøvende kunstnere.


PUBLIKASJONER

Programtekst
 

OMTALER

En politisk dokumentar Ida Lou Larsen, Klassekampen 22.11.10

bottom of page